Wednesday, September 29, 2010

Gulai Asam Pedas - Ikan Jenahak

Gulai Asam Pedas Ikan Jenahak

Semalam balik keje terus singgah kedai acheh kat Puncak Alam.. biasa arr beli ikan.. niat di hati mcm nak masak udang lemak chili api.. tp terbantut sbb tetiba ternampak ikan jenahak yg masih baru lagi... dlm hati kalau buat masak gulai asam pedas ni hmmmm sedapnya... aku pun beli la setengah kilo.. .RM7.00.. so, aku pun beli la lada merah dlm 15 batang sbb malas nak rebus lada kering... hehehehe.. kebetulan kak laila (office mate aku) ada bagi aku belimbing buluh.. boleh ler letak dlm masakan tuhhh...

hmmmm tadaaaa... kat bawah ni Gulai yg aku masak semalam.... menjilat jari... aku bawak bekal arini.. ajak kak ziha yg 'vouge' tu (office mate aku) makan sekali... dia kata sedap... hmmm kembang semangkuk aku... hehehehehe


 Resepinya senang jek...

lima potong ikan jenahak
15btg lada merah besar
bawang besar
bawang putih
halia
kunyit
air asam jawa
daun kesum
belimbing buluh
garam

memula blender lada, bawang merah, bawang putih, halia, kunyit.... tumis secukupnya...(smpi naik minyak) pastu masukkan air asam jawa ... biarkan smpi menggelegak... kemudian barulah masukkan 5 potong ikan jenahak tadi tu... biarkan smpi masak.. pastu masukkan garam & diikuti daun kesum & belimbing buluh ikut kesesuaian ....dah siap... hmmm senang je kan...

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home